Szántó Lőrinc: A magyar nyelv és irodalom tanítása
Az anyanyelv pedagógiája, bízvást mondhatjuk, mindmáig mostoha gyermeke a magyar pedagógiai irodalomnak. Célja és jelentősége mindnyájunk előtt tisztán áll s világosan látjuk, hogy központi helyet foglal el a magyar iskolák tantervében; s mégis a tárgy tanításának módszertana mintha kiesett volna a gyakorlati munkát végző pedagógusok szakszerű irataiból. Amíg az idegen nyelvi és természettudományi tantárgyak körében komoly módszertani tanulmányok egész sorával rendelkezünk - közöttük néhány európai viszonylatban is figyelmet érdemlő szakmunkával, - a magyar nyelv és irodalom módszertana a polgári-, közép- és szakiskolák viszonylatában egyaránt alig juthatott túl az alapvető, elvi jelentőségű kérdéseken s a tárgyat illető részletesebb módszertani munkálatok úgyszólván csak a különböző Tantervekhez kiadott Utasítások megfelelő fejezeteire korlátozódtak.
Szakirodalmunk e sajátos hiányát különböző okok magyarázzák. Az anyanyelv pedagógiája mindenek előtt is sokkal nagyobb nehézségek árán értékesítheti a nyugateurópai szakirodalmak eredményeit, mint iskolánk egyéb tantárgyai: sajátos, egyéni szerkezetű nyelvünk lényegesen más alaptörvényekhez igazodik, a gondolkodásmódnak más típusát tükrözteti, mint Európa nagy nemzeteinek indogermán vagy román nyelve és sajátos fejlődési törvények szerint alakult irodalmunk is bőséges európai kapcsolatai ellenére is egészen különálló szellemi képletet jelent a nagy világ irodalmában. A magyar nyelv és a magyar irodalom tanításának módszertanában így úgyszólván tanácstalanul és egyedül a saját pedagógiai készségünkre és tudásunkra támaszkodva kell a felmerülő alapproblémákat sorjában tisztáznunk.
Egy második ok, amely a magyar nyelvi és irodalmi tanítás módszertanának ügyét hátráltatta, hogy a tárgy, mint a nemzetnevelés, a „ hazafias" nevelés eszköze a legutóbbi évtizedekig egy lelkes, de tartalmában nem rendkívüli mélységekben dicsekvő szólamkincs terhét hordozta. Az anyanyelv pedagógiája hosszú időn át elsősorban retorikai feladatok elé állította a magyar tanárt, amelyekkel szemben a módszertani töprengés másodrendűnek látszott - a nevelői egyéniségben az oktatás munkája folyamán a „ magyarral" szemben háttérbe szorult a "tanár".
oldalszám: 305
Nyomatott a Szegedi Uj Nemzedék Lapvállalat R. T. könyvnyomdájában. Írta Szántó Lőrinc, a Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola Gyakorló Iskolájának szakvezető tanára.
Jelenlegi ára: 4 500 Ft
Az aukció vége: 2020-12-01 03:27 .
2020. november 30., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése